ویتامین های مفید برای پوست

یکی از راه های رسیدگی و مراقبت از پوست، تغذیه صحیح است. ویتامین ها یکی از بهترین مواد خوراکی برای پوست هستند و در سلامتی و شادابی پوست نقش بسزایی دارند. 
در ادامه لیستی از مفید ترین ویتامین ها برای پوست ارائه میشود:

ویتامین دی

ویتامین دی در حفظ حالت پوست خیلی موثر است.
به طور کلی جذب ویتامین دی به 2 صورت امکان پذیر است:
راه اول مصرف غذا های حاوی ویتامین دی مثل غذا های دریایی از جمله ماهی و میگو، زرده تخم مرغ، قارچ، اسفناج، شیر و… است.
البته مصرف مکمل های دارای ویتامین دی هم میتواند کمک ویژه ای در تامین ویتامین دی بدن بکند اما در نظر داشته باشید که این مکمل ها و قرص ها حتما باید توسط پزشک تجویز شده باشند.
راه دوم استفاده از نور خورشید است.
به این صورت که با قرار گرفتن در معرض نور خورشید و برخورد اشعه های ساطع شده از خورشید با پوست، کلسترول به ویتامین دی تبدیل میشود سپس وارد کلیه ها و کبد میشود و بعد از آن در بدن پخش میشود و به سلامت سلول ها کمک میکند.

ویتامین سی

مانند همه ویتامین ها، ویتامین ث (همان ویتامین سی خودمان!) نیز از خواص منحصر به فرد خود بر خوردار است.
از جمله می توان به خاصیت آنتی اکسیدانی آن اشاره کرد.
آنتی اکسیدان به ساخت کلاژن در پوست کمک می کند.
بنابراین می توان گفت ویتامین ث نقش ویژه ای در کلاژن سازی و در نتیجه جوان سازی پوست ما دارد.
ویتامین ث همچنین در بازسازی و ترمیم زخم ها بسیار موثر است.
برای تامین ویتامین ث بدن از راه خوراکی میتوانید از
فلفل چیلی(به خصوص سبز)، فلفل دلمه ای(به خصوص زرد)، میوه جات(از جمله خرمالو، کیوی، توت فرنگی، لیمو، پرتقال و…)، سبزیجات(از جمله آویشن، جعفری، اسفناج،رزماری، پیازچه، گشنیز و…)، انواع کلم، گوجه فرنگی، زعفران،سیب زمینی، آناناس، شلغم و بسیاری از خوراکی های دیگر استفاده کنید.

ویتامین ای

ویتامین E مانند ویتامین C ، از خواص آنتی اکسیدانی بالایی برخوردار است. درباره خواص و تاثیر آنتی اکسیدان بر پوست، در قسمت قبل توضیح داده شد.
یکی از خواص مهم ویتامین E، محافظت از پوست در برابر اشعه های مضر خورشید است که باعث جلوگیری از ایجاد لک و چروکی پوست میشود.
این ویتامین و مواد حاوی این ویتامین مانند کرم های حاوی ویتامین E ، هنگام تماس با پوست، بسیار سریع در پوست نفوذ می کنند و این یکی از ویژگیهای ویتامین E است.
جذب ویتامین E باعث از میان بردن لایه شاخی و سلول های مرده پوست می شود؛ این امر به نوبه خود باعث نرم شدن و شفافیت بیشتر پوست می شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *